Køge skal være Sjællands vækstmotor nr. 1

Køge har et stort, uudnyttet potentiale. Et potentiale, der kan drive Køge til at blive Sjællands vækstmotor nummer ét.

Oprindelig blev erhvervsfonden Connect Køge da også etableret for at bidrage til Køges vækst gennem erhvervsudvikling og fokus på turisme og iværksætteri.

Trods en lidt vanskelig start er Connect Køge nu kommet rigtig godt på vej.

Den 1. august 2019 fik Connect Køge ny frontfigur – Allan Munch. En mand, der skal tegne vores lokale erhvervsliv, turismen og iværksætteriet ud ad til, og som skal være den samlende kraft, når det gælder visionerne, strategien og kursen fremad. En mand, vi i Køge ArbejdsgiverNetværk støtter og tror på.

50 virksomheder på 40 dage Allerede nu gør han det, som er så vigtigt – at skabe et godt bindeled mellem Køges erhvervsvirksomheder og det politiske liv. Med mere end 50 virksomhedsbesøg på de første 40 dage i hans job har Allan allerede nu mødt adskillige af kommunens virksomheder.

Ved nogle af disse lejligheder har borgmester Marie Stærke været med. Og det er et vigtigt signal. At erhvervslivet og det politiske liv spiller sammen, har samme viden og samme udgangspunkt for at træffe de bedste beslutninger, så vi kan sikre erhvervsudviklingen, turismen, iværksætteriet og ikke mindst Køge-området som regionens vækstmotor nr. 1.

Virksomhedsbesøgene er vejen til dyrebar viden. Hvad er virksomhedernes behov, ønsker og udfordringer i hverdagen? Hvad oplever de i deres kontakt med det kommunale? Hvad kan vi gøre bedre?

Bedre hoteller Ét er erhvervsudviklingen, ét andet fokusområde for Connect Køge er turisme.

Turismen i Køge rummer et stort, uudnyttet potentiale. Om at kunne noget mere. Om at ville noget mere.

Uanset hvem eller hvor man spørger, er der bred enighed om, at Køges evne til at tiltrække og fastholde gæster og besøgende skal skrues gevaldigt i vejret.

Et eksempel fra det virkelige liv: I Køge ArbejdsgiverNetværk hører vi ofte fra vores medlemmer, at mange møder, konferencer og overnatninger placeres på hoteller i København.

Hvorfor? Fordi vores hoteller i Køge ikke kan imødekomme de krav og ønsker, som erhvervsfolk er vant til at få honoreret, når de rejser i andre større byer. Vores hotelkapacitet og vores hotelstandard skal hæves, så vi kan holde turisterne og erhvervslivets gæster i Køge.

Gårdene skal i spil Et andet område, vi bør arbejde med, er vores karakteristiske og unikke gårdmiljøer i Køge. Om det hedder Oluf Jensens Gaard, Hugo’s Gaard eller gården ved Aktiv Fritid, så har vi alletiders lokationer til at skabe nogle fantastiske oplevelser i det fri.

Vi skal i langt højere grad sætte vores gårdmiljøer i spil og bruge dem aktivt - i vores samlede oplevelsespakke til turister og besøgende. Det er et af vores helt klare steder, hvor vi kan differentiere os som by.

Over en bred kam er vi alle enige i, at vi skal arbejde med turisme som område. Det store, uudnyttede potentiale vil komme alle vores detailhandelsvirksomheder til gode - uanset om man sælger køkkengrej eller kaffe.

Vi glæder os til at følge Allan Munch i Connect Køge, og som erhvervslivets repræsentanter står vi klar til at støtte op om og bidrage til at skabe vækst og udvikling i Køge.

Søren Evald Jensen, formand

Køge Arbejdsgiver Netværk