400% flere byggesager i vækst-glade Køge

Maj 2016

Med en vækst på 400% i antallet af byggesager i andet kvartal 2015 har kommunens digitale styringssystem for byggesager bevist sig værd. Det var konklusionen på et velbesøgt medlemsmøde hos Køge ArbejdsgiverNetværk.

Byg & Miljø, det digitale styringssystem for alle Køges byggesager, leverer varen. Der er flere og flere byggesager undervejs i vækst-glade Køge, og flere sager kommer hurtigere igennem systemet. Den voldsomme 400%-stigning i byggeansøgninger midt i 2015 gav umiddelbart store udfordringer for Teknik- og Miljøforvaltningen, men det var en god test, og der er nu kommet helt styr på håndteringen.

Billigere byggesager

Der er flere innovative elementer i systemet. Alle byggesager kategoriseres med en farvekode – rød, gul, grøn eller hvid– afhængig af, hvor kompleks en byggesag er. Desuden er der en ny metode for afregning af kommunens tid. Nu betaler ansøger til en byggesag efter forbrugt tid og til en takst af 551 kr. pr. time. De seneste byggesager viser, at det er blevet væsentligt billigere end før at få en byggesag kørt igennem systemet.

Dansk Industri var også blandt talerne på mødet. Underdirektør Hanne Schou gav – på baggrund af den seneste DI-analyse over kommunernes erhvervsklima – et par gode råd til, hvordan vi i Køge kan fastholde og udbygge vores erhvervsklima. Et af de gode råd var netop at sikre en effektiv og serviceminded kommunal forvaltning, og så er det fint, at der løbende arbejdes hen imod faste og lavere priser.

Ja-hatten er på

Et andet godt element i forvaltningens tiltag er formøderne, hvor byggeansøger og kommunen mødes for at afstemme forventninger til sagen og for hurtigt at få sagen kørt ind på rette spor.

Netop formøderne er man også meget tilfreds med hos Arkitekterne Køge A/S. Partner Claus Boelsmand kunne fortælle, at de også oplever byggesagsbehandlingen som meget mere smidig.

Det er blevet lettere at udarbejde formalia omkring sagerne og dermed lettere at prissætte sagerne over for vores kunder. Både systemets farvekoder og formøder virker efter hensigten, og vi oplever, at vi i langt højere grad – os omkring bordet – er blevet partnere om den konkrete byggesag. Ja-hatten er på, og alle er oprigtigt interesserede i at finde ud af, hvad der skal til for, at en byggesag kan blive godkendt’, tilføjer Claus Boelsmand. 

Det kører på skinner

På mødet blev der også præsenteret konkrete sager, som ikke havde fungeret optimalt, men ellers kunne Køge ArbejdsgiverNetværk glæde sig over det velfungerende digitale styringssystem, og at det hele kører på skinner.

Flere af vores medlemsvirksomheder beskriver, hvor smidigt og velfungerende byggesagsbehandlingen kører. Farvekoder, formøder og ikke mindst billigere takster for sagsbehandlingen er et stort plus. Hvem ved, måske er det Køge Kommune, der næste år topper DI-listen som kommunen med det bedste erhvervsklima’, siger John Pihlkjær, formand for Køge ArbejdsgiverNetværk.

 

Yderligere oplysninger:

John Pihlkjær
Formand
Køge ArbejdsgiverNetværk
M.:40 30 08 05