Hvor blev den af?

Marts 2016

Vi har hørt om den igen og igen. Brandingen af Køge og hvor vigtigt det er, at vi får fortalt de gode historier om livet i Køge. De historier, der skal gøre op med de seneste års dårlig presseomtale og skabe fornyet og øget interesse for Køge som by. Et sted, man gerne vil bo og arbejde, og et sted, hvor man gerne vil have ens børn vokser op i trygge, rare rammer.

Men hvor blev den af? Køges branding.

Hvis vi ser bort fra de sidste ugers positive artikler i pressen, har vi i mange måneder nærmest oplevet et vakuum og en øredøvende stilhed. Der har i alt for lang tid været stille, også fra den post, der ellers var sat i spidsen for denne kommunikationsopgave.

Det gælder vores marketingchef, der blev ansat i sommeren 2014 for blandt andet at sikre den gode omtale af Køge, særligt i medier uden for Køge. En vigtig person og en vigtig brik i branding-arbejdet. Vi har hørt alt for lidt og set alt for lidt til det vigtige branding-arbejde, alle parter ellers var så opsatte på at rulle professionelt ud.

For kort tid siden er Køges marketingchef – uden nogen officiel kommunikation herom – blevet indlemmet i Køge Kommunes Kommunikationsafdeling, selv om det fra start var et klart defineret punkt i jobbeskrivelsen, at vedkommende skulle arbejde for Erhvervsudviklingsrådet og uafhængigt af kommunen.

Nu har marketingchefen så valgt at søge nye udfordringer uden for byen.

En anden vigtig post i kommunalt regi er posten som erhvervsservicechef. Her har Rasmus Holst Sørensen gjort et formidabelt stykke arbejde for at sikre Køges virksomheder ’en indgang’ til kommunen, så de enkelte virksomheder hurtigt fik de rette kommunale instanser i tale. Vores erhvervsservicechef har været synlig og til stede i de fora, hvor Køges virksomheder mødes. Et stort cadeau for det og en stor styrke i hans funktion som erhvervsservicechef.

Rasmus Holst Sørensen har nu valgt at søge nye udfordringer uden for byen.

Hos Køge Arbejdsgiver Netværk kan vi ærgre os over, at to så højt-profilerede stillinger og vigtige jobområder nu nærmest er løbet ud i sandet. Netop, fordi disse stillinger er med til at cementere Køges profil som en erhvervsvenlig kommune, hvor virksomheder med sindsro kan bosætte sig.

For at kigge fremad – hvad er tanken så nu?

Man kan spørge sig selv, om posten som marketingchef og erhvervsservicechef bliver genbesat. Forhåbentlig. Det er i hvert fald ekstremt vigtigt, at vi ikke sænker barren. Det er Køge som by og Køge som vækstområde alt for vigtig til.

Vi skal udnytte og kapitalisere maksimalt på de store projekter og de mange gode historier, der er at fortælle om Køge. Ikke blot her og nu, men som en konsistent, vedvarende presseindsats, der kan bidrage til en endnu bedre branding af Køge og fokus på vores kerneværdier. Det vil cementere vores position og skabe øget vækst og udvikling i vores område. Til gavn for os alle.

 

John Pihlkjær
Formand
Køge Arbejdsgiver Netværk